Kepimpinan Ulama-Profesional


Saya baru selesai membaca berita di harakahdaily. Petang ini (27 Mei 2011), akan diumumkan calon-calon yang akan bertanding kerusi-kerusi dalam hierarki kepimpinan PAS. Insya'allah, perwakilan muktamar akan membuat pemilihan yang terbaik. Sebagai seorang graduan dalam bidang kejuruteraan, saya sangat beruntung untuk sentiasa berdampingan dengan para ulama'. Namun, iklim politik masa kini tidak menentu. Percaturannya tidak lagi semudah sifir matematik biasa. Justeru, gabungan kepimpinan ulama dan profesional dari sudut disiplin ilmu difikirkan sesuai untuk harakah Islam seperti PAS.

Dua tahun dahulu, sewaktu menghadiri muktamar di Stadium Melawati, tiba-tiba seorang ulama yang berucap bagi negeri Selangor bangkit bertanya: "Tiadakah etika untuk wartawan wanita non muslim di dalam muktamar ?" Ya, saya pernah melihat non muslim diberikan jubah semasa melawat masjid. Tetapi bagaimana dengan muktamar? Suatu ibadah umum yang dihadiri oleh wanita non muslim yang tidak menutup aurat. Nak halang akan dikatakan PAS masih tidak terbuka. Justeru, situasi begini perlu keputusan kepimpinan untuk melihat dari sudut hukum dan waqi' perjuangan.

Kemudian, setelah PR memiliki YB wanita non muslim, maka timbul pula persoalan batasan untuk YB masuk ke masjid atau surau. Hukum sudah sedia ada, namun ia adalah perkara baru bagi yang tiada pendedahan mengendalikan situasi begini. Semasa saya menjadi jurutera di Malaysian Sheet Glass, Pasir Gudang, saya selalu ke seberang dan bersolat di Arab Sreet, Singapura. Terdapat papan peringatan bahawa masjid itu telah dirasmikan oleh Lee Kuang Yew. Jadi, mungkin masyarakat di mana muslim minoriti atau pemerintah mereka non muslim, telah biasa bagi mereka menjemput pemimpin ke masjid, surau atau majlis yang ada kaitan dengan ibadah umum.

Kesimpulannya, ulama' adalah pewaris nabi. Namun, siapa pun yang telah diamanahkan menjadi pemimpin kita, berilah ketaatan. Jangan membentuk kelompok baru yang membelakangi pemimpin yang telah dilantik. Mungkin tak baik mengikut selera kita tapi baik di sisi Allah SWT. Takbir !

0 comments: